Πατήστε ESC για κλείσιμο

ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ - Spoiler - Φωτογραφίες, video

Άνθρακες ο θησαυρός: Το Ταμείο Ανάκαμψης Ε.Ε φυλορροεί, καθυστερεί και αποδιαρθρώνεται

Newsteam 0 Comments

Το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. που υπερπροβλήθηκε ως η απάντηση της Κομισιόν στην πανδημία και στην δραματική ύφεση που προκάλεσαν οι λανθασμένες επιλογές για lockdowns φαίνεται ότι προσκρούει σε σοβαρά εμπόδια.

Οι προσδοκίες ότι στην Σύνοδο Κορυφής 18 και 19 Ιουνίου θα έχουν συμφωνηθεί τα πάντα προσγειώνονται απότομα καθώς δεν φαίνεται πιθανό ένα τελικό σχέδιο μεταξύ των κρατών της ΕΕ.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι όταν αναλάβει την προεδρία της ΕΕ η Γερμανία από 1η Ιουλίου ίσως τότε δημιουργηθούν ξανά οι προϋποθέσεις να γεφυρωθούν οι διαφορές.
Επίσης νομοτελειακά η σχέση 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. σε σύνολο 750 δισεκ. ευρώ φαίνεται ότι θα αναιρεθεί με την συμμετοχή των δανείων να αυξάνεται.

Ποια τα εμπόδια για το Ταμείο Ανάκαμψης;

  1. Οι 4 χώρες που αρχικά αντιδρούσαν στο Ταμείο Ανάκαμψης αυξήθηκαν σε 6 καθώς μετά την Αυστρία, Δανία, Σουηδία και Ολλανδία προστέθηκε και η Φινλανδία η οποία θέτει όρους για τα 750 δισεκ. του Ταμείου Ανάκαμψης.

Επίσης αρνητικά είναι τα μηνύματα που έρχονται από την Ουγγαρία σχετικά με την πρόταση της Κομισιόν για Ταμείο Ανάκαμψης 750 δισ. ευρώ.

Η πρόταση της Κομισιόν, στην παρούσα μορφή της, είναι άδικη απέναντι στην Ουγγαρία, καθώς στην ουσία έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τα νότια κράτη-μέλη επισημαίνει ο υπουργός Οικονομικών της χώρας Mihály Varga.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΕ θα πρέπει να υιοθετήσει ένα δίκαιο και αναλογικό σχέδιο για την ανακούφιση από την οικονομική ζημιά που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού.

Σημειώνεται ότι προκειμένου να εφαρμοστεί η πρόταση της Κομισιόν θα πρέπει να λάβει την έγκριση από όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, ήδη πέντε χώρες (Αυστρία, Δανία, Σουηδία, Ολλανδία και Φινλανδία) έχουν απορρίψει την πρόταση.

Εντατικοποιούνται οι διαβουλεύσεις

Πάντως, το Ταμείο Ανάκαμψης αναμένεται να απασχολήσει και τη συνεδρίαση του Eurogroup την Πέμπτη (11/6/2020).

Εν όψει και της Συνόδου Κορυφής, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 19 Ιουνίου, εντατικοποιούνται οι διαβουλεύσεις μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. με στόχο να υπάρξει συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης ακόμα και τον Ιούνιο, όπως επιδιώκει η Αθήνα.

Ωστόσο αρκετοί τοποθετούν τις αποφάσεις τον Ιούλιο ή και λίγο αργότερα, κατά τη διάρκεια της γερμανικής προεδρίας της Ε.Ε. (η Γερμανία αναλαμβάνει την 1η Ιουλίου).

Ο Ευρωπαίος επίτροπος Οικονομικών, Πάολο Τζεντιλόνι, σε συνέντευξη του στην γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung, εκφράζει την πεποίθηση ότι μπορούν να ξεπεραστούν οι εντάσεις που διατυπώνονται από χώρες όπως η Αυστρία, η Δανία, η Ολλανδία και η Σουηδία, θεωρώντας ως ρεαλιστικό να υπάρξει απόφαση το πρώτο διάστημα της γερμανικής προεδρίας.

2)Η Κύπρος από την πλευρά της θέτει ένα άλλο ζήτημα

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχουν εγκριθεί 2,19 τρισ. ευρώ σε προγράμματα κρατικών ενισχύσεων από την έναρξη της πανδημίας.

Η Γερμανία έχει πραγματοποιήσει τις περισσότερες παρεμβάσεις, ανέρχεται στο 46% των συνολικών κρατικών ενισχύσεων που έχουν εγκριθεί μέχρι στιγμής δηλαδή 1 τρισεκ. ευρώ.

Η Ιταλία με 400 δισεκ. ευρώ εγγυήσεις αντιστοιχούν στο 18% του συνόλου και η Γαλλία με 17% των συνολικών κρατικών ενισχύσεων ή 370 δισεκ. ευρώ.

Συγκριτικά, στην Ισπανία, το Βέλγιο και την Πολωνία αντιστοιχούσαν στο 4,2%. 2,5% και 2,3% της κρατικής ενίσχυσης.

Η οικονομική βοήθεια από τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 0,1% και 1,5%.

Γι΄αυτό χρειαζόμαστε ένα σχέδιο ανάκαμψης που θα αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις, γιατί ενώ έχουν χαλαρώσει οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, η πιθανότητα μια χώρα να υποστηρίξει εταιρίες μέσω κρατικών ενισχύσεων κατανέμεται άνισα μεταξύ των χωρών αναφέρει η κυπριακή πλευρά.

3) Η πρόσφατη παρέμβαση του Β. Ντομπρόβσκις Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι δεν θα δοθούν κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης χωρίς μεταρρυθμίσεις είναι μήνυμα κατευνασμού των 5 χωρών που αντιδρούν.

4) Η δομή των 750 δισεκ. ευρώ τροποποιείται μερικώς με τις επιδοτήσεις να υποχωρούν στο 55% ή 412 δισεκ. ευρώ και τα δάνεια να αυξάνονται στο 45% ή στα 338 δισεκ. ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση στο δημόσιο χρέος των κρατών της ΕΕ θα είναι μεγαλύτερη άπαξ και τα δάνεια αυξάνονται στον μηχανισμό χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης.

Εφόσον αυτή η εξέλιξη επιβεβαιωθεί – καθώς ακόμη δεν έχει υπάρξει τελική συμφωνία – τα 32 δισεκ. για την Ελλάδα με την αρχική μορφή 22,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 9,5 δισεκ. δάνεια προφανώς και αλλάζει.

Για την Ελλάδα θα αντιστοιχούν 18,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 13,5 δισεκ. δάνεια.

5) Θα υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του Ταμείου, περισσότερες από τις 5 χώρες συγκλίνουν στην άποψη ότι το Ταμείο Ανάκαμψης πρέπει να έχει προσωρινό χαρακτήρα.

6) Τα κριτήρια επιλεξιμότητας για την πρόσβαση στο Ταμείο αποτελούν ακόμη πεδίο διαπραγμάτευσης ενώ υπάρχουν διαφωνίες από πολλά κράτη για τον σκοπό που τελικώς θα χρησιμοποιηθούν επιδοτήσεις και δάνεια.

7)Υπάρχουν σκέψεις εμπλοκή στο Ταμείο Ανάκαμψης να έχει ο ESM ίσως όχι άμεσα αλλά σε επόμενη φάση.

Ο ESM ο Μηχανισμός Σταθερότητας της ευρωζώνης θα μπορούσε να διαδραματίσει κάποιο ρόλο σε επόμενη φάση, ωστόσο ακόμη αυτό δεν είναι σαφές.

Να σημειωθεί ότι καμία χώρα δεν θέλει να πάρει τα 240 δισεκ. του ESM για την Υγεία επειδή δίδονται με την μορφή Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής.

8) Το Ταμείο Ανάκαμψης επειδή θα δανείζεται από τις αγορές για να χρηματοδοτήσει τα κράτη δεν θα μπορεί να δανείζεται περισσότερα από 130 με 160 δισεκ. ετησίως ώστε να μην υπάρχουν και ζητήματα με τους οίκους αξιολόγησης. Με μια τέτοια κλίμακα δανεισμού δεν θα διακινδυνεύσει αυτός ο υπερεθνικός οργανισμός να χάσει το ΑΑΑ.

9)Όπως φαίνεται δεν μπορεί να υπάρξει εμπροσθοβαρής χρηματοδότηση.

Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσει να χρηματοδοτεί από το α΄ τρίμηνο του 2021 σε ένα αισιόδοξο σενάριο.

Πολλά κράτη συναινούν – όχι όλα – οι κατανομές επιχορηγήσεων και δανείων να είναι τμηματικές ξεκινώντας από το 2021 έως το 2024.

10) Η Γερμανία επιμένει και ήδη ο Schaeuble ο πρώην υπουργός Οικονομικών κινείται παρασκηνιακά να συσταθεί μια επιτροπή ελέγχου που θα αξιολογεί την πορεία απόδοσης της ροής κεφαλαίων, θα συμβάλει στον εντοπισμό των έργων που θα χρηματοδοτηθούν και γενικώς θα ασκεί τακτικούς ελέγχους στα κράτη για το εάν συμμορφώνονται με τους κανόνες που θα τεθούν.

Ο έλεγχος δεν θα έχει την μορφή τύπου ΕΣΠΑ όπου κάθε κράτος αποστέλλει στις Βρυξέλλες ένα πλαίσιο παρεμβάσεων, έργων και μεταρρυθμίσεων.

Η Επιτροπή Ελέγχου θα έχει πολύ περισσότερες αρμοδιότητες, θα είναι κάτι σαν άτυπη τρόικα που θα διεξάγει ελέγχους στις χώρες και ενίοτε θα κάνει και αυτοψίες στις χώρες που έχουν δανειστεί.

Δείτε τα tweets της επικαιρότητας:

[wbcr_php_snippet id="14676"]

Όλα τα νέα για την επικαιρότητα εδώ - ειδήσεις από την Ελλάδα

Διάβασε το »

Ψυχρολουσία από Ντομπρόβσκις: Ταμείο Ανάκαμψης Ε.Ε με μνημόνια νεοφιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων

Newsteam 0 Comments

Για την Ελλάδα υπάρχει ακόμη η ενισχυμένη εποπτεία και θα είναι προφανώς ένας παράγοντας που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, τόνισε ο επικεφαλής της οικονομικής και νομισματικής πολιτικής της Κομισιόν Βάντις Ντομπρόβσκις σχετικά με το πακέτο ανάκαμψης προς τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Όπως επισημάνει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Τα Νέα, οι δεσμεύσεις της ενισχυμένης εποπτείας θα πρέπει να εμπεριέχονται στο ελληνικό σχέδιο επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων για την αξιοποίηση των πόρων των 32 δισ. ευρώ (δάνεια και χρηματοδοτήσεις) που αναλογούν στην Ελλάδα από το ευρωπαϊκό πακέτο ανάκαμψης.

Παράλληλα, διευκρίνισε ότι η αποδέσμευση των πόρων προς τα κράτη – μέλη της ΕΕ θα γίνεται σε δόσεις και θα συνδέεται άμεσα με συγκεκριμένα ορόσημα, τα οποία ναι μεν θα συμφωνούνται με τα κράτη – μέλη, αλλάθα συναρτώνται με τις συστάσεις του ευρωπαϊκού εξαμήνου και την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Δηλαδή των αντεργατικών και αντιλαϊκών πολιτικών με στόχο την ανατροπή στις εργασιακές σχέσεις και το ασφαλιστικό σύστημα, με όρους μνημονίου, άσχετα πώς θα το βαφτίσουν οι Βρυξέλλες. 

Άλλωστε, στη συμφωνία υπάρχει και η ρητή αναφορά πως στη συνέχεια τα κράτη – μέλη της ζώνης του ευρώ θα εξακολουθήσουν να δεσμεύονται για την ενίσχυση των οικονομικών και χρηματοοικονομικών θεμελίων, σύμφωνα με τα πλαίσια οικονομικής και φορολογικής συνεργασίας και επιτήρησης της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ευελιξίας που εφαρμόζουν τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. Δηλαδή με όλους τους όρους και τους κανόνες που προβλέπονται για τη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και άρα την εφαρμογή πολιτικών λιτότητας για τη διατήρηση τους.

Ο κ. Ντομπρόβσκις σημείωσε ταυτόχρονα ότι τα κράτη – μέλη θα πρέπει να καταθέσουν εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, τα οποία θα συμφωνηθούν με την Επιτροπή και στα οποία θα θέτουν συγκεκριμένα ορόσημα για την εκταμίευση των δόσεων της χρηματοδότησης. Στόχος μας δεν είναι να κάνουμε μια βαριά γραφειοκρατική διαδικασία αλλά να είμαστε σίγουροι ότι η χρηματοδότηση χρησιμοποιείται σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες και τις προκλήσεις, που διατυπώνονται στο ευρωπαϊκό εξάμηνο πρόσθεσε ο Ντομπρόβσκις για το Recovery and Resilience Facility (RRF).

Αναφερόμενος σε παραδείγματα έργων που μπορούν να υπαχθούν στο RRF ο κ. Ντομπρόβσκις έδωσε έμφαση στις δύο βασικές προτεραιότητες της ΕΕ – την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση. Μίλησε για επενδύσεις που βελτιώνουν την ενεργειακή επάρκεια, αυξάνουν το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τη δημιουργία υποδομών αποθήκευσης data, την ενίσχυση της ψηφιακής εκπαίδευσης.

Σε όλους εκείνους τους τομείς της οικονομίας που οι Ευρωπαϊκές πολυεθνικές έχουν αποφασίσει να στρέψουν τις μπίζνες τους!

Δείτε τα tweets της επικαιρότητας:

[wbcr_php_snippet id="14676"]

Όλα τα νέα για την επικαιρότητα εδώ - ειδήσεις από την Ελλάδα

Διάβασε το »