Πατήστε ESC για κλείσιμο

Ενέργεια - Spoiler - Φωτογραφίες, video

Η Τουρκία ληστεύει τη Λιβύη: Εισβολή τουρκικών επιχειρηματικών ομίλων στην Τρίπολη

Newsteam 0 Comments

Η τουρκική κατοχή στη Λιβύη δεν προωθείται μόνο για γεωπολιτικούς λόγους αλλά και για λόγους οικονομικούς. Η Τουρκία επιδιώκει να ληστέψει αυτήν τη χώρα η οποία είναι η τρίτη σε κατά κεφαλήν πλούτο της Αφρικής.

Η Τουρκία φιλοδοξεί να αποσπάσει τη μερίδα του λέοντος από την ανοικοδόμηση της χώρας ή τουλάχιστον του δυτικού τμήματός της.

Εντός του επόμενου δεκαπενθήμερου πολυμελής αντιπροσωπεία Τούρκων επιχειρηματιών πρόκειται να βρεθεί στην Τρίπολη με αποστολή να διερευνήσει τη συμμετοχή τουρκικών εταιρειών και τραπεζών  στην ανοικοδόμηση της χώρας και στην κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών.

Η Τουρκία είχε παραδοσιακά έντονη οικονομική παρουσία στη Λιβύη ιδίως στα πεδία των κατασκευών και της ενέργειας. Ύστερα από την απόκρουση των δυνάμεων του Χαλίφα Χαφτάρ με την βοήθεια των Τούρκων μισθοφόρων, το οικονομικό ενδιαφέρον της Άγκυρας για τη Λιβύη αναθερμάνθηκε .

Για αυτό, άλλωστε, τουρκικό κυβερνητικό κλιμάκιο με τους υπουργούς οικονομικών και Εξωτερικών επισκέφθηκε την Τρίπολη στις 17 Ιουνίου, όπου τέθηκαν οι βάσεις μακρόχρονης οικονομικής συνεργασίας.

Το ενδιαφέρον της Άγκυρας επικεντρώνεται στις κατασκευές, στις έρευνες για εντοπισμό υδρογονανθράκων, στη μεταποίηση και τον τραπεζικό τομέα.

Παράλληλα έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις επιχειρηματιών της Λιβύης με στελέχη της τουρκικής βιομηχανίας τροφίμων, φαρμάκων και άλλων ζωτικής σημασίας αγαθών.

Καθώς η Λιβύη δεν είχε ποτέ αξιόλογη βάση στη μεταποίηση, οι τουρκικές επιχειρήσεις φιλοδοξούν να καλύψουν τα μεγάλα κενά, αποσπώντας φυσικά εξαιρετικά μεγάλα κέρδη.

Η μόνη απούσα από τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στη Λιβύη αλλά και από όλες τις χώρες της Βορείου Αφρικής είναι η Ελλάδα, η οποία ξέρει να κάνει μόνο θεατρικές επισκέψεις εσωτερικής σκοπιμότητας, αντί να στηρίξει την ανατολική Λιβύη τον Χαφτάρ-Σάλεχ, διακόπτοντας, πλήρως, κάθε σχέση με το καθεστώς ανδρεικέλων της Άγκυρας στην Τρίπολη.

Για την Ελλάδα υπάρχουν μόνο οι Βρυξέλλες, το Βερολίνο και η Ουάσινγκτον και φυσικά οι εντολές τους στις οποίες υπακούει τυφλά.

*Βασική πηγή: reuters.com

Δείτε τα tweets της επικαιρότητας:

[wbcr_php_snippet id="14676"]

Όλα τα νέα για την επικαιρότητα εδώ - ειδήσεις από την Ελλάδα

Διάβασε το »

Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης προς όφελος επιχειρηματικών ομίλων

Newsteam 0 Comments

Με καθυστέρηση δεκαετιών και ενταγμένο πλήρως στις ανάγκες κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων της πράσινης Ενέργειας ξεκινά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.

Χθες, υπογράφτηκαν, στο Ηράκλειο, οι συμβάσεις ανάμεσα στη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnection, που υλοποιεί το έργο, και τις ιδιωτικές εταιρείες – αναδόχους.

Πρόκειται για την ιταλική Prysmian, η οποία αναλαμβάνει το πρώτο τμήμα του έργου, το οποίο αφορά τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια, όπως επίσης και το έργο για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών, τη νορβηγική Nexans, που αναλαμβάνει το τμήμα για το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο, την κοινοπραξία Ελληνικά Καλώδια με τη σουηδική ΝΚΤ για τα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους σταθμούς μετατροπής σε Κρήτη και Αττική, και την κοινοπραξία της γερμανικής Siemens με την ΤΕΡΝΑ για τη μελέτη, την προμήθεια και την εγκατάσταση δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού.

Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα ανέλθει στο 1 δισ. ευρώ -τα καλωδιακά τμήματα 615 εκατ. ευρώ και οι σταθμοί μετατροπής 370 εκατ. ευρώ- και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκάθαρα ομολογεί ότι το έργο θα επιτρέψει την αξιοποίηση του μεγάλου δυναμικού ΑΠΕ της Κρήτης.

Παρά τα όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι με το έργο αυτό θα μειωθεί και το κόστος των ΥΚΩ που υπολογίζεται για την Κρήτη, περί τα 400 εκατ. ευρώ, αλλά και το κόστος των ρύπων -αφού θα παύσει η λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων που διαθέτει σήμερα το νησί- που καταβάλλουν οι καταναλωτές, η αλήθεια είναι ότι πραγματικά ωφελημένοι θα βγουν τελικά οι όμιλοι που αναλαμβάνουν την υλοποίηση του έργου και εκείνοι που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ και ετοιμάζονται να υλοποιήσουν τεράστιες εγκαταστάσεις στο νησί. Δεν πρέπει να υπάρχει καμιά αμφιβολία πως η εξοικονόμηση που πράγματι θα υπάρξει θα ωφελήσει τους ιδιωτικούς ομίλους και σε καμία περίπτωση τα λαϊκά νοικοκυριά.

Δείτε τα tweets της επικαιρότητας:

[wbcr_php_snippet id="14676"]

Όλα τα νέα για την επικαιρότητα εδώ - ειδήσεις από την Ελλάδα

Διάβασε το »

ΙΤΕ: Η χώρα μας εισέρχεται στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με τη συμβολή της Έρευνας

Newsteam 0 Comments

Στην παρουσίαση του εθνικού σχεδίου μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη πριν λίγες ημέρες -με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος-, συμμετείχε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), καθηγητής Νεκτάριος Ταβερναράκης, εκπροσωπώντας τα ερευνητικά κέντρα της χώρας.

Στην εμβληματική αυτή πρωτοβουλία για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, καθοριστική αναμένεται να είναι η συνεισφορά των ερευνητικών φορέων της χώρας. Πρόκειται για ένα σχέδιο ολιστικό, το οποίο περιλαμβάνει την Πράσινη Συμφωνία που υπεγράφη από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, το Υπουργείο Ενέργειας & Περιβάλλοντος και 19 φορείς, συμπεριλαμβανομένου του ΙΤΕ.

Βάσει της Συμφωνίας, τα Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας θα συνεισφέρουν στους εξής πράσινους άξονες:

1. Στη συμβουλευτική υποστήριξη αναφορικά με την ανάπτυξη τεχνολογιών και υποδομών για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και τη διαμόρφωση πολιτικών για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων

2. Στην αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων μέσω της ανάπτυξης υβριδικών τεχνολογιών ηλεκτροκίνησης με συνδυασμό τεχνολογιών υδρογόνου και συσσωρευτών

3. Στην ανάπτυξη υποδομών παραγωγής υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την τροφοδοσία οχημάτων κυψελών καυσίμου με υδρογόνο

4. Στη δημιουργία νέων τεχνολογιών στην αλυσίδα τροφοδοσίας σταθμών, δικτύων και οχημάτων.

Ανταποκρινόμενο στις συνεχώς αυξανόμενες προκλήσεις που θέτει η κλιματική αλλαγή, το ΙΤΕ και τα Ινστιτούτα του αναπτύσσουν πρωτοποριακή τεχνολογία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, των πράσινων τεχνολογιών και της πράσινης ανάπτυξης.

Με την προστασία του περιβάλλοντος να αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες, η έρευνα που διεξάγεται επικεντρώνεται στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για την υποστήριξη της αστικής ανθεκτικότητας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Σε αυτή την κατεύθυνση, ερευνητές του ΙΤΕ έχουν εξασφαλίσει εξαιρετικά ανταγωνιστικές χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC), για έρευνα σε τομείς όπως η κλιματική αλλαγή και η αντιμετώπιση των επιπτώσεών της. Ήδη, το ΙΤΕ συντονίζει μεγάλα ευρωπαϊκά ερευνητικά δίκτυα, με αυτή τη στόχευση.

Η συνεισφορά των πρωτοβουλιών αυτών στο εθνικό σχέδιο μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση αναμένεται να είναι ιδιαιτέρως σημαντική, με τη συμβολή της έρευνας να είναι εμφανής στην οικονομία, την εξοικονόμηση ενέργειας, το περιβάλλον και την υγεία.

ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ

Πληροροφρίες από kede

Διάβασε το »

Η Επιστροφή του Προμηθέα

Newsteam 0 Comments

Η νέα κινηματογραφική δουλειά του ζωγράφου, σκηνογράφου, συγγραφέα, σκηνοθέτη Κυριάκου Κατζουράκη Η Επιστροφή του Προμηθέα, σε σενάριο του ίδιου και του Λεωνίδα Βατικιώτη, ερευνά ένα φλέγον ζήτημα που αφορά πολλούς και για το οποίο μιλάμε λίγο. Την ενεργειακή φτώχεια. Πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για ένα τόσο επίκαιρο και πολιτικά μείζον ζήτημα με τρόπο ολιστικό, κατανοητό και δημιουργικό ταυτόχρονα;

H μνήμη, η αρχέγονη, η ιστορική και η πρόσφατη είναι ο οδηγός αυτού του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ που δεν χαρίζεται σε κανέναν αλλά και δεν διολισθαίνει στο λαϊκισμό, την εύκολη αφήγηση ή σε μια τετριμμένη δημοσιογραφική και επιστημονική μόνο προσέγγιση.

Με αφετηρία τον μύθο του Προμηθέα, στη συνέχεια μαθαίνουμε για την τόσο σημαντική και αποσιωπημένη μάχη της Ηλεκτρικής τον Σεπτέμβριο του 1944 (όταν ο ΕΛΑΣ απέτρεψε τους Γερμανούς από την ανατίναξη του εργοστασίου στο Κερατσίνι και τη βύθιση στο σκοτάδι της Αθήνας και του Πειραιά) και οδηγούμαστε στην ανάδειξη των προβλημάτων που συνοδεύουν την ακολουθούμενη ενεργειακή πολιτική και την υπό εξέλιξη μετάβαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Πανταχού παρόν ο Ήφαιστος στην αρχαία ελληνική μυθολογία δείχνει την αναντικατάστατη αξία της ενέργειας σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα εάν και εφόσον φυσικά η ενέργεια διατίθεται ελεύθερα. Η παράβαση αυτή της συνθήκης, της ελεύθερης διάδοσης της φωτιάς και της ενέργειας, είναι που μετατρέπει τον Προμηθέα σε ήρωα μιας εποχής που ξεπερνάει κατά πολύ την αρχαιότητα. Όλες οι αφηγηματικές τέχνες έχουν τις ρίζες τους στην τέχνη της προφορικής αφήγησης, όλες ξεκινούν από εκείνη τη στερεοτυπική εικόνα των προϊστορικών homines sapientes συγκεντρωμένων γύρω από τη φωτιά να ακούν κάποιον να διηγείται μια ιστορία. Και έτσι, με την εικόνα μιας φωτιάς και μιας αρχαίας αναπαράστασης του μύθου του Προμηθέα, ο Κατζουράκης αφηγείται μια ιστορία για την ενέργεια και τον Προμηθέα που κάθε εποχή χρειάζεται.

Μέσα σε 40′ ο Κατζουράκης πραγματοποιεί μια έρευνα περιεχομένου ξεκινώντας από την Αρχή (της ιστορίας της ενέργειας) με τρόπο μορφικά παράλληλο (τεχνικές της αρχής του κινηματογράφου). Με τεχνικές αφήγησης από τον βωβό κινηματογράφο (στατικές μαύρες κάρτες τίτλων), αρχειακό υλικό κινούμενων και στατικών εικόνων (βίντεο και φωτογραφίες), εικαστικά έργα του σκηνοθέτη, μέθοδο συνεντεύξεων και μια χρονική αφήγηση που συνδέει παρόν, παρελθόν και μέλλον, ο Κατζουράκης φτάνει να αρθρώνει μια αλήθεια για την οποία λίγοι μιλούν. Πώς στην αυγή του 21ου αιώνα, άνθρωποι πεθαίνουν από το κρύο.

Aπό την αρχαία ελληνική μυθολογία και τις συλλογικές διεκδικήσεις του 20ού αιώνα για την ενέργεια μέχρι τις σημερινές κινητοποιήσεις των τοπικών κοινοτήτων απέναντι στις ΑΠΕ, το ουσιαστικό ερώτημα που διατρέχει τόσες χιλιάδες χρόνων είναι αν η ενέργεια αντιμετωπίζεται ως κοινό συλλογικό αγαθό ή ως εμπόρευμα σε μια παράλληλη έρευνα με την προσπάθεια ιδιωτικοποίησής της τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια στην Ευρώπη αλλά και την Ελλάδα.

Επιχειρείται στο ντοκιμαντέρ μια αποδόμηση των μύθων πάνω στους οποίους έχει χτιστεί η αφήγηση της κυρίαρχης σύγχρονης ενεργειακής πολιτικής, στην λεγόμενη μετα-λιγνιτική εποχή.

Μύθοι που αφορούν την ανάγκη εγκατάστασης Ανανεώσημων Πηγών Ενέργειας (ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά), την φιλικότητα στο περιβάλλον και την αποδοτικότητά τους. Ανάγκη για ποιούς και προς όφελος ποιών; Η προώθηση των ΑΠΕ συνοδεύεται από τεράστιο οικονομικό κόστος το οποίο επιβάλλεται στους πολίτες, μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού, συχνά εν αγνοία τους, και φυσικά παράλληλα με την επονομαζόμενη απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας που στην Ελλάδα ξεκίνησε με τον ν.2773/1999. Έκτοτε, μέσα από τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δόθηκε από πλευράς ελληνικών κυβερνήσεων κάθε ευκαιρία και νομοθετικό πλαίσιο για να υπάρξουν επενδύσεις των ιδιωτών παραγωγών στην Ελλάδα και να οδηγούμεστε σταδιακά στην ιδιωτικοποίηση ενός αγαθού που στοιχειοθετεί τον δυτικό πολιτισμό σήμερα: την ενέργεια.

Από το σύνθημα Κάτω η Πάουερ -για την αγγλική εταιρία που με αποικιακή σύμβαση εξασφάλισε το 1929 την αποκλειστικότητα και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα –  που κυριαρχούσε στα ογκώδη συλλαλητήρια της δεκαετίας του ΄20 στα οποία συμμετείχαν οι εργαζόμενοί της έως τη δεκαετία του ΄50 με τη δημιουργία της  ΔΕΗ και του τιτάνιου έργου της να εξηλεκτρίσει τη χώρα και να παρέχει ισότιμα σε όλους τους πολίτες ενιαίο φθηνό τιμολόγιο διαφαίνεται η διαμάχη για ένα κοινωνικό αγαθό που αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα. Και που η αντιμετώπισή του ως τέτοιο θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τις ανάγκες των πολιτών αλλά ακόμη την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και την οικονομική της ανάπτυξη.

Μέσα από τις συνεντεύξεις, οι Αναστασία Μαρινοπούλου (καθηγήτρια ΑΕΙ φιλοσοφίας), Λευτέρης Καλογιαννίδης (αντιστασιακός Κερατσίνι), Κώστας Ασαλουμίδης (συνδικαλιστής ΔΕΗ), Στέφανος Πράσσος (συνδικαλιστής ΔΕΗ ), Γεώργιος Γεωργίου (δικηγόρος, Βέρμιο SOS), Μάκης Ζέρβας (καθηγητής ΑΕΙ, μηχανικός) και Γιώτα Σταθά (συνδικαλίστρια ΔΕΗ, μηχανικός) αναδεικνύουν τις διαφορετικές όψεις και γωνίες του ίδιου ζητήματος, και στοιχειοθετούν με τρόπο επιστημονικό και κατανοητό, πράγμα δύσκολο, πόσο μάλλον σε συνδυασμό με την τέχνη των εικόνων, τον κινηματογράφο. Και εδώ έρχεται ο ολιστικός και δημιουργικός τρόπος αφήγησης του σκηνοθέτη που μην ξεχνώντας τη σημασία των εικόνων και της αισθητικής γλώσσας κρατά μια ισορροπία ανάμεσα στο λεκτικό και το οπτικό χωρίς να χάνει από καμία πλευρά.

Την ώρα που σε όλη την Ελλάδα οι τοπικές κοινωνίες ξεσηκώνονται απέναντι στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την λεηλάτηση του φυσικού περιβάλλοντος, ο Κατζουράκης θυμίζει πως ο αγώνας για τη ζωή, για το μέλλον, περνά μέσα από τον αγώνα της μνήμης ενάντια στη λήθη. Μνήμης αρχέγονης, μνήμης ιστορικής, μνήμης πρόσφατης.

Απέναντι στον θεό του κέρδους και της ελεύθερης αγοράς, ο σύγχρονος Προμηθέας είμαστε εμείς.

Πληροφορίες της Ταινίας.

Διάρκεια: 39’

Έτος παραγωγής: 2019

Σκηνοθεσία: Κυριάκος Κατζουράκης

Έρευνα – σενάριο: Λεωνίδας Βατικιώτης

Μοντάζ: Κυριάκος Κατζουράκης, Σπύρος Κόκκας

Ηχοληψία, κάμερα: Θάνος Τσάντας

Film colorist: Ντίνος Βαμβακούσης

Επεξεργασία ήχου: Ανδρέας Δημητρίου

Μίξη ήχου, επιμέλεια Post production: Βαγγέλης Φάμπας

Εργαστήρια εικόνας και ήχου: Akron Studio / Massive Production

Διακρίσεις: Advanced Media Institute, Χορηγίες 2018

Πρωτότυπη μουσική: Σωτήρης Κιζήλος, Δημήτρης Νιώπας, Δημήτρης Χρυσομάλλης

Social: Facebook page, twitter: @PrometheusRet

Antapocrisis

Άρθρο του antapocrisis

Διάβασε το »

Στη δημοσιότητα η διαδρομή του Αγωγού Φυσικού Αερίου

Newsteam 0 Comments

Στη δημοσιότητα η διαδρομή του Αγωγού Φυσικού Αερίου στην παραλιακή ζώνη της Θεσπρωτίας και στα όρια της Π.Ε Πρέβεζας.

 

Στην εγκατάσταση και διαδρομή του Χερσαίου Τμήματος μήκους 8,2km του Ελληνικού τμήματος του Yποθαλάσσιου Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Υψηλής Πίεσης Ελλάδας-Ιταλίας (ΠΟΣΕΙΔΩΝ) από τις εγκαταστάσεις Μέτρησης και Συμπίεσης στη θέση Φλωροβούνι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας μέχρι το σημείο προσαιγιάλωσης της θαλάσσιας όδευσης στη θέση Ομπρέλα 2 της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας της Περιφέρειας Ηπείρου προχώρησε σήμερα ο Γενικός Διευθυντής Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Δημήτριος Τσαλέμης. Όπως σημειώνει η Δημ.Ραδιοφωνία Πρέβεζας,η διαδρομή εκτείνεται σε έκταση συνολικού εμβαδού 429.456 τ.μ. (ζώνη αποζημίωσης) και ειδικότερα σε έκταση συνολικού εμβαδού 283.120τ.μ. (ζώνη αποζημίωσης) στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας και σε έκταση συνολικού εμβαδού 146.336τ.μ. (ζώνη αποζημίωσης) στην Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας.Ο συγκεκριμένος αγωγός αποτελεί κομμάτι ενός ευρύτερου γεωπολιτικού σχεδιασμού για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, καθώς θα συνδεθεί με τον αγωγό East Med.

ΠΗΓΗ:http://www.epirus-tv-news.gr

Πληροροφρίες από kede

Διάβασε το »

SOLARPUNK – η σύγχρονη οικολογική αισθητική που θέλει να αλλάξει τον κόσμο

Newsteam 0 Comments

Των Ben Valentine και Vincent Callebaut*

Στις ειδήσεις τα νέα για την κατάσταση του πλανήτη μας είναι καταστροφή και σκοτάδι: συνεχώς ένα ακόμη είδος τελεί υπό εξαφάνιση, μια εξαιρετικά βίαιη καταιγίδα καταστρέφει άλλη μία απροετοίμαστη πόλη και μερικές από τις πιο περίεργες καιρικές συνθήκες ξεπερνούν άλλο ένα ρεκόρ. Οι επιστήμονες και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πέφτουν σε κατάθλιψη και η συλλογική μας συνείδηση στρέφεται σε σκηνές αποκάλυψης, όχι σε αφηγήσεις ανάκαμψης.

Καλώς ήρθατε στην Ανθρωπόκαινο, την περίοδο κατά την οποία η ανθρώπινη δραστηριότητα έχει καταστεί η κυρίαρχη επίδραση πάνω στο περιβάλλον και στο κλίμα της Γης, με τα αποτελέσματα να είναι τρομακτικά.

Τι είναι το Solarpunk;

Το Solarpunk είναι το πρώτο δημιουργικό κίνημα που απαντά συνειδητά και θετικά στην Ανθρωπόκαινο εποχή. Ενώ κανένα μέρος στη Γη δεν είναι απαλλαγμένο από τον ηδονισμό της ανθρωπότητας, το Solarpunk υποστηρίζει πως οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν να ζουν και πάλι σε αρμονία με τον πλανήτη.

Το Solarpunk είναι ένα λογοτεχνικό κίνημα, ένα hashtag, μια σημαία και μια δήλωση προθέσεων για το μέλλον που ελπίζουμε να δημιουργήσουμε. Είναι μία φανταστική αφήγηση μέσα στην οποία όλοι οι άνθρωποι ζουμε σε ισορροπία με το πεπερασμένο περιβάλλον μας, όπου οι τοπικές κοινότητες ευδοκιμούν, η πολυμορφία γίνεται δεκτή ενθουσιωδώς και ο κόσμος είναι μια όμορφη πράσινη ουτοπία.

Σε άρθρο της στην Guardian, η συγγραφέας Rebecca Solnit στοχάζεται την άνιση επίπτωση της κλιματικής αλλαγής στις φτωχότερες κοινότητες σε όλο τον κόσμο. Γράφει: Η κλιματική αλλαγή είναι μία βία παγκόσμιας κλίμακας εις βάρος τόπων, ειδών αλλά και ανθρώπων. Αφού της προσδώσαμε ένα όνομα, μπορούμε να ξεκινήσουμε και μια πραγματική συζήτηση για τις προτεραιότητες και τις αξίες μας. Γιατί η εξέγερση ενάντια στην κτηνωδία αρχίζει με μια εξέγερση ενάντια στη γλώσσα, που κρύβει αυτή την κτηνωδία.

Εάν η κλιματική αλλαγή είναι μία αργή βία στον Παγκόσμιο Νότο, τότε το Solarpunk αντιπροσωπεύει την ειρήνη.

Μια ηλιόλουστη προδιάθεση

Το ηλιακό (Solar) στο Solarpunk είναι ταυτόχρονα μια περιγραφή και μια μεταφορά για την αφοσίωση του κινήματος σε μια ουτοπία που είναι προσβάσιμη σε κάθε άνθρωπο πάνω στη γη, καθώς και σε όλες τις μορφές ζωής του πλανήτη μας. Καμία επιχείρηση δεν μπορεί να αιχμαλωτίσει και να ιδιωτικοποιήσει το ηλιακό φως για να το μαζέψει για την ίδια ή να το πουλήσει με κάποιο κόστος. Είναι ένα από τα μοναδικά παγκοσμίως προσιτά αγαθά. Το Solarpunk οραματίζεται έναν κόσμο κατανεμημένης καθαρής ενέργειας, διαθέσιμης και επωφελούς για όλους.

Η αναδιανομή της εξουσίας, είτε της πολιτικής είτε της ηλεκτρικής, βρίσκεται στο επίκεντρο της ιστορίας μου, λέει η Solarpunk συγγραφέας, Alia Gee, στο Hopes & Fears. Το να φροντίσουμε το ζήτημα της εξουσίας είναι, πιστεύω, ο μόνος τρόπος για να μπορέσει να υπάρξει ένα καλύτερο μέλλον για όλους (Τονίζω το για όλους. Όχι μόνο για τα λευκά αρσενικά, για τους σισ-τζέντερ ή για την ανθρωπόμορφη ζωή)

Με αυτόν τον τρόπο, το Solarpunk επικεντρώνεται στις αποξενωμένες και περιθωριοποιημένες ομάδες, γιατί έτσι πρέπει.

Όσοι έχουν τη μικρότερη πρόσβαση στην εξουσία, με βάση τα σημερινά πρότυπα, θα είναι αυτοί που πρέπει να ακουστούν πιο προσεκτικά εάν θέλουμε το όνειρο του Solarpunk να γίνει πραγματικότητα. Γιατί προκειμένου κάτι τέτοιο να γίνει βιώσιμο, είναι απαραίτητη η διανομή της εξουσίας και της υποδομής σε όλες τις ανεξάρτητες κοινότητες.

Παραδοσιακά, τα έργα επιστημονικής φαντασίας -όπως οι ιστορίες γενικώς- δοξάζουν τους ήρωες, οι οποίοι είναι υπερήφανοι άντρες, έξυπνοι και σωματικά δυνατοί. Η μετα-αποκαλυπτική μυθοπλασία, όπου οποιοσδήποτε με την παραμικρή διαφορά ή δυσκολία θεωρείται ξεκάθαρα άχρηστο βάρος, αποτελεί μια μεγάλη προκατάληψη απ’ τη φύση του. Έτσι, ενώ το Solarpunk με μία πρώτη ματιά φαίνεται να επικεντρώνεται σε τεχνολογίες που συμβάλλουν στη δημιουργία πράσινων ουτοπιών, το σημαντικότερο μέρος του κινήματος ασχολείται με τις πραγματικές ανθρώπινες προκλήσεις του να ζούμε από κοινού σε αυτόν τον πλανήτη.

Αυτό πιθανότατα βασίζεται στην πεποίθηση του Solarpunk ότι η τεχνολογία που χρειαζόμαστε για μία ουτοπία είναι ήδη εδώ, απλά δεν έχουμε βρει ακόμη την πολιτική βούληση να την εφαρμόσουμε.

Όπως αναφέρει και η Solarpunk συγγραφέας Claudie Arseneault στο Hopes&Fears, αυτό που κάνει το Solarpunk τόσο ισχυρό είναι ότι χρησιμοποιεί υπάρχουσες τεχνολογίες, πράγματα που ήδη γνωρίζουμε ότι είναι δυνατά. Η Arseneault πιστεύει ότι το Solarpunk είναι ένα είδος που αναφέρεται στο πώς πρέπει να μοιάζει το μέλλον μας και στο πώς μπορούμε να φτάσουμε εκεί. Αυτό είναι φανταστικό.

Το ανθίζον κίνημα παίρνει θέση απέναντι στο σκοτάδι της σημερινής, υπερβολικά δημοφιλούς, αποκαλυπτικής επιστημονικής φαντασίας, προσφέροντας αντ’ αυτού ένα λαμπρό μέλλον. Το στοιχείο punk, φυσικά, αναφέρεται και οικοδομείται από τα δύο λογοτεχνικά είδη που προηγήθηκαν αυτού: το Steampunk και το Cyberpunk. Αντί να κοιτάζει πίσω στον χρόνο και να στηρίζεται σε ξεπερασμένες τεχνολογίες όπως η ατμοπαραγωγή, το Solarpunk χρησιμοποιεί τις καλύτερες, διαθέσιμες σήμερα, τεχνολογίες. Και, αντί να φαντάζεται δυστοπικά μέλλοντα οργανωμένου εγκλήματος και επιτήρησης, το Solarpunk πραγματώνεται σε μια υπάρχουσα κοινότητα.

Ποιο είναι, λοιπόν, το τόσο punk στο να αγκαλιάζουμε τα δέντρα;

Ποιο είναι, λοιπόν, το punk στο Solarpunk; Είναι ευκολότερο να φανταστεί κανείς το τέλος του κόσμου παρά το τέλος του καπιταλισμού, λέει ο Mark Fisher, συγγραφέας του Capitalist Realism. Is There No Alternative?, παραθέτοντας τον Fredric Jameson. Το να σταματήσεις ή να αντιστρέψεις το τεράστια χρηματοδοτούμενο πλοίο που βυθίζεται είναι σχεδόν αδύνατο και αυτή είναι ακριβώς η πρόκληση των περισσοτέρων περιβαλλοντικών ομάδων.

Οι ισχυρότεροι άνθρωποι στον κόσμο βασίζονται στο status quo. Το να αγωνίζεσαι ενάντια σε όλη την ορμή και τα χρήματα που επενδύονται στην καταστροφή του περιβάλλοντος αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες μάχες που μπορεί να φανταστεί κανείς… Με άλλα λόγια, είναι σούπερ punk.

Αυτές οι μάχες έχουν ήδη ξεσπάσει. Υπάρχουν νομικοί πόλεμοι που εμποδίζουν τη βιώσιμη τεχνολογία και την απομεγέθυνση της κλίμακας. Η συντηρητική κυβέρνηση της Φλόριντα κυνηγάει τους πολίτες που επιλέγουν να ζήσουν εκτός δικτύου, η Αυστραλία υπονομεύει τα οφέλη της οικιακής ηλιακής ενέργειας και η Ισπανία προσπαθεί να φορολογήσει τον ήλιο. Οι Αμερικανοί περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, μάλιστα, χαρακτηρίζονται και αντιμετωπίζονται ως τρομοκράτες.

Ενώ κάθε λογικός άνθρωπος οφείλει να παραδεχτεί ότι υπερθερμαίνουμε τον πλανήτη, πολλοί διαφωνούν πάρα πολύ σε σχέση με τις λεπτομέρειες. Τα χρονοδιαγράμματα ποικίλλουν δραστικά, το πόσο άσχημα είναι στην πραγματικότητα τα νέα αλλάζει συνεχώς και το τι μπορούμε να κάνουμε για να αντιστρέψουμε το ζήτημα έχει συζητηθεί έντονα. Κάποιοι λένε πως εννοείται ότι μπορούμε να το αντιστρέψουμε απόλυτα, ενώ άλλοι πιστεύουν πως όχι, πως η αποκαλυπτική ορμή είναι τόσο δυνατή, που είναι ασταμάτητη. Πολλοί επιστήμονες πιστεύουν πως το να μιλάμε για το πόσο άσχημη είναι πραγματικά η κατάσταση στον κόσμο δεν είναι καν παραγωγικό. Επιπλέον, φιμώνονται επανειλημμένα όταν τελικά το κάνουν.

Το μεγαλύτερο μέρος της σημερινής επιστημονικής φαντασίας είναι δυστοπικό· δεν μπορούμε να εμβαθύνουμε στο να δημιουργήσουμε μια σταθερή κοινωνία, στην οποία θα συνυπάρχουμε ειρηνικά μεταξύ μας ή με τις υλικές πραγματικότητες του πλανήτη μας.

Το Solarpunk είναι το είδος του οποίου η ώρα έχει έρθει, λέει η Solarpunk συγγραφέας Sheryl Kaleo στο Hopes&Fears, έχει την καλλιτεχνική και λογοτεχνική δύναμη να μας σπρώξει πέρα από την πολιτισμική μας καταστροφολογία και να μας κάνει να πιστέψουμε και πάλι στο μέλλον.

Στη Δύση, έχουμε μεγαλώσει τόσο άνετα με τον καταναλωτισμό που θεωρείται αποτυχία ακόμη και το να φανταστούμε πώς θα μπορούσε να μοιάζει η ζωή μας σε μια ουδέτερη-από-άνθρακα κοινωνία. Είναι πιο εύκολο για εμάς να φανταστούμε ένα κουμπί επαναφοράς, μια κατάρρευση, μια μεγάλη φυσική καταστροφή ή μεγάλες απώλειες, παρά μια σταθερή μετάβαση προς τη βιωσιμότητα.

Παρότι είναι σημαντικό να λέμε αυτές τις ιστορίες, ο διακεκριμένος στη σκέψη του Solarpunk Adam Flynn, πιστεύει ότι και μόνο το να οραματίζεσαι ένα αποκαλυπτικό μέλλον είναι επικίνδυνο. Αφήνουν τον αναγνώστη να επιστρέψει στην καθημερινότητά του χωρίς καμία αίσθηση επείγοντος ή επιτακτικότητας του να αποτρέψει κάτι τέτοιο από το να συμβεί. Ο Flynn φοβάται ότι οι άνθρωποι απλώς θα παραιτηθούν.

Τι σημαίνει ένας πλανήτης χωρίς πλάνο;

Το πραγματικό ερώτημα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα σήμερα είναι πώς θα ταΐσει, θα στεγάσει και θα χτίσει μία ζωή για πάνω από επτά δισεκατομμύρια ανθρώπους, που θα είναι ταυτόχρονα άνετη και βιώσιμη. Οι απαισιόδοξοι λένε ότι αυτό είναι αδύνατο. Η αίσθηση μιας παγκόσμιας κοινότητας, όπου όλα τα ζωντανά πλάσματα αντιμετωπίζονται ως γείτονες, δεν θα έρθει εύκολα αλλά ίσως η λογοτεχνία και η τέχνη μπορούν να βοηθήσουν.

Το Solarpunk, προσθέτει ο Flynn, έχει να κάνει με το να δημιουργεί την αίσθηση μιας μεγαλύτερης οντότητας πέραν του εαυτού μας και να διαγράφει την αντίληψη του κόσμου γύρω μας ως κάτι ξεχωριστό από εμάς, το οποίο βρίσκεται εκεί για να το εκμεταλλευτούμε.

Έχει σκοπό να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει τους πάντες για άμεση δράση.

Παρότι υπάρχουν πολλά βιβλία, που εντάσσονται στο είδος του Solarpunk, ο όρος προηγείται κάθε συγκεκριμένου λογοτεχνικού ή καλλιτεχνικού κινήματος.

Εκτός από κάποιους Solarpunk ενεργούς χρήστες του Tumblr, η πιο αξιόλογη δημοσίευση του είδους είναι η Solarpunk ανθολογία. Ο ίδιος ο συντάκτης της ανθολογίας και συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Gerson Lodi Ribeiro δήλωσε στο Hopes&Fears ότι είναι δύσκολο να φανταστούμε την επιβίωση της ανθρωπότητας για τα επόμενα εκατό χρόνια χωρίς να αφήσουμε πίσω τα ορυκτά καύσιμα και να περάσουμε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Προς το παρόν, το Solarpunk αποτελεί περισσότερο μια πολιτική φαντασία ή μια δήλωση προθέσεων παρά ένα συγκεκριμένο σώμα εργασίας. Ωστόσο, όπως και η Solnit, tο Solarpunk πιστεύει στη δύναμη των λέξεων. Ο όρος Solarpunk αποτελεί μια έκκληση να υιοθετηθεί ένα πράσινο ουτοπικό όραμα και να καταπολεμηθεί η αργή αλλά αμείλικτη παγκόσμια βία που η Solnit καταγγέλλει. Ομοίως, ο Ribeiro συνεχίζει, Οι αφηγήσεις του Solarpunk δείχνουν στους αναγνώστες του ότι είναι δυνατό και λογικό να συλλάβουμε έναν πολιτισμό χωρίς ρύπανση, απόβλητα και υπερθέρμανση του πλανήτη.

Αρκετά έργα προστίθενται με γοργούς ρυθμούς στο είδος του Solarpunk και μεγαλύτερα πρότζεκτ συνενώνονται. Ο Flynn εργάζεται ώστε να προχωρήσει πέρα από το εννοιολογικό επίπεδο και ήδη σχεδιάζει μια κάποιου είδους δημοσίευση Solarpunk στο εγγύς μέλλον. Υπάρχουν κάποια κομμάτια ενός Solarpunk Press, ο οποίος έχει ήδη αρχίσει να δέχεται υποβολές. Η Arseneault μόλις ανακοίνωσε τη σύνθεση μιας Solarpunk ανθολογίας δράκων, την οποία συν-επεξεργάζεται.

Η μελετητής Donna Haraway, η οποία έχει εκτενείς δημοσιεύσεις επί περιβαλλοντικών ζητημάτων, γράφει πως τώρα είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθούν καταφύγια, στα οποία όλα τα ζώα μπορούν να βρουν άσυλο. Η Haraway γράφει: η δουλειά μας είναι να κάνουμε την Ανθρωπόκαινο όσο το δυνατόν πιο σύντομη/ελαφριά… Αυτή τη στιγμή η Γη είναι γεμάτη από πρόσφυγες, ανθρώπους και μη, χωρίς άσυλο.

Μπορεί το κίνημα του Solarpunk να δημιουργήσει ένα λογοτεχνικό και αισθητικό αφήγημα που θα εξελιχθεί σε φυσικό καταφύγιο για όλους τους πρόσφυγες, ανθρώπινους και μη, του σήμερα και του αύριο;

Μπορεί το Solarpunk να αποτελέσει ένα τέτοιο καταφύγιο;

Οι -punk πρόγονοι του SOLARPUNK

CYBERPUNK

Ο βασιλιάς των -punk υποκουλτούρων επιστημονικής φαντασίας. Επινοήθηκε από τον Bruce Bethke στην ομώνυμη μικρή του ιστορία. Το υποείδος εστιάζει στα δυστοπικά μέλλοντα και σε αποξενωμένους μοναχικούς τύπους που μάχονται τις εξουσίες σε κόσμους βαριάς τεχνολογίας. Το Neuromancer είναι ένα αρκετά ουσιαστικό παράδειγμα, όπως και το Blade Runner.

STEAMPUNK

Μία μορφή που μοιάζει πολύ με το Cyberpunk αλλά που συμπεριλαμβάνει τη νεο-βικτοριανή επιρροή και την προηγμένη τεχνολογία που τροφοδοτείται από τον ατμό. Κάποια παραδείγματα είναι το The Difference Engine και το The League of Extraordinary Gentleman.

DIESELPUNK

Παρόμοιο με το Steampunk αλλά με εστίαση στην αισθητική του καιρού μεταξύ του Α’ και Β’ Παγκοσμίου πολέμου κατά τον οποίο η ντίζελ κυριάρχησε στην τροφοδοσία των πιο προηγμένων μηχανών. Παραδείγματα: The Rocketeer, Bioshock.

DECOPUNK

Η πιο λαμπερή, επιχρωμιωμένη εκδοχή του Dieselpunk που είναι περισσότερο επηρεασμένη από το Αρ Ντεκό και το Streamline Moderne στιλ. Η κινούμενη σειρά του Batman και το Bioshock: Infinite αντιστοιχούν σε αυτή την κατηγορία.

ATOMPUNK

Μία αισθητική ιδιαίτερα επηρεασμένη από τα στιλ του Space Age και Atomic Age της περιόδου του Σπούτνικ και της κατάρρευσης του Τσερνόμπιλ. Πολλές μετα-αποκαλυπτικές ταινίες και οι Fallout σειρές βιντεοπαιχνιδιών αποτελούν παράδειγμα.

BIOPUNK

Έρχεται σε αντίθεση με το συγγενικά του -punk παράγωγα επειδή ψάχνει στο μέλλον για το στιλ του. Φαντάζεται επιτεύγματα στη βιομηχανική και στην τροποποίηση του σώματος. Παραδείγματα: το Never Let Me Go, το Cyborg Manifesto της Donna Haraway, κάποιες δουλειές του David Cronenberg.

NANOPUNK

Ένα υποείδος του Biopunk που εστιάζει στους νομικούς περιορισμούς της βιοτεχνολογίας και στην εξάπλωση της νανοτεχνολογίας. Παραδείγματα: το The Diamond Age και το Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

DREAMPUNK

Ενώ τα περισσότερα παράγωγα του -punk εστιάζουν στη φαντασία και στις sci-fi τεχνολογίες, το Dreampunk ασχολείται με τη λογική των ονείρων και με μια ανεπιτήδευτη ροή μεταξύ του ασυνείδητου και της πραγματικής ζωής. Παράδειγμα αποτελεί η δουλείά των David Lynch και Lewis Carrol, Paprika.


* Ο Vincent Callebaut είναι πολυβραβευμένος αρχιτέκτονας με έδρα το Παρίσι. Χαρακτηρίζεται ως ο καλύτερος οικο-ουτοπικός αρχιτέκτονας που μπορεί να δημιουργεί φανταστικά πρότζεκτ τα οποία θέτουν επί τάπητος την παγκόσμια περιβαλλοντική και κοινωνική ασθένεια.

Παρακάτω κάποια από τα έργα του που έχουν επηρεαστεί από τη Solarpunk αισθητική και περιλαμβάνονται στον ιστότοπό του:

BAMBOO NEST TOWERS: MODERN PARIS, Thermodynamic garden towers planted by food gardens and orchards on balconies
MANGROVE TOWERS: FUTURE PARIS, Photosensitive towers ingrained on the piezo-electrical station platforms

Μετάφραση: Πηνελόπη Σταμάτη

Πηγή: Αυτολεξεί.

Διάβασε το »

Από το Τσερνομπίλ στα Εξάρχεια… (Τα Άνθη του Κακού – άνοιξη 1987)

Newsteam 0 Comments

Στις 26 Απριλίου του 1986 έλαβε χώρα το πυρηνικό δυστύχημα του Τσερνόμπιλ. Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύτηκε την άνοιξη του 1987, στο τεύχος 1 του περιοδικού Τα Άνθη του Κακού, και αναφέρεται στην καταστροφή που σημάδεψε βαθιά την εποχή μας και στις αντιπυρηνικές διαδηλώσεις -παράλληλα με την επονομαζόμενη ανάπλαση των Εξαρχείων που βρισκόταν σε εξέλιξη και τότε(!) Μίντια, καταστολή και ο ρόλος της επιστήμης στην τότε κατάσταση έκτακτης ανάγκης:

Οι ίδιοι που μόλυναν ολόκληρη την Ευρώπη και το ένα τρίτο του πλανήτη, οι εξουσιαστές Ανατολής και Δύσης, έχουν το θράσος να απαγορεύουν και να καταστέλλουν τις αντιπυρηνικές εκδηλώσεις.

Στην Ελλάδα η καταστολή των αντιπυρηνικών εκδηλώσεων μετατράπηκε -όχι τυχαία- σε πογκρόμ ενάντια στους αναρχικούς και τα Εξάρχεια. Οι αναρχικοί έπρεπε να φιμωθούν γιατί ήσαν οι μόνοι που μπορούσαν να αρθρώσουν ένα συνολικό και ουσιαστικό λόγο σχετικά με το ατύχημα στο Τσερνομπίλ. Οι αναρχικοί έπρεπε να φιμωθούν γιατί είναι οι μόνοι που έχουν ταχθεί εναντίον της οικονομικής ανάπτυξης επειδή ακριβώς τάσσονται υπέρ της ανάπτυξης του ανθρώπου.

Ήδη 100 χρόνια πριν το Τσερνομπίλ, στο Σικάγο, το Μάιο του 1885, ο Αύγουστος Σπάιζ -ένας απ’ τους 5 αναρχικούς που απαγχονίστηκαν για τα γεγονότα της Πρωτομαγιάς- είχε κλείσει την εισήγησή του στο Κεντρικό Εργατικό Συνδικάτο με τα εξής λόγια: Η πολεμική μας κραυγή είναι: ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΓΕΝΟΥΣ. Είχε αντιληφθεί ότι το εκμεταλλευτικό σύστημα κάποια στιγμή θα έτεινε να αφανίσει ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Η κυριαρχία του ανθρώπου πάνω στη Φύση και η κυριαρχία ανθρώπου πάνω σε άνθρωπο έφεραν τη Γη στο χείλος του αφανισμού. Το δίλημμα που έθετε η Ρόζα Λούξεμπουργκ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ Ή ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ, το δίλημμα ΑΝΑΡΧΙΑ Ή ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ, μετατρέπονται πλέον σ’ ένα μοναδικό σύγχρονο δίλημμα που επιτακτικά ζητά απάντηση: ΕΞΕΓΕΡΣΗ Ή ΑΦΑΝΙΣΜΟΣ.

Τάξη βασιλεύει στο Τσερνομπίλ, τάξη βασιλεύει στα Εξάρχεια

Πλέον όμως η τάξη είναι αναγκασμένη να μοιράζεται το βασίλειό της με τη ραδιενέργεια. Το εφιαλτικότερο στην περίπτωση Τσερνομπίλ δεν είναι αυτή καθεαυτή η ραδιενέργεια (ίση με 2.000 βόμβες σαν αυτή της Χιροσίμα) αλλά η εξοικείωση του πληθυσμού μ’ αυτήν. Την επόμενη φορά όλοι θα γνωρίζουν τα μικροκιουρί, τα μιλιρέμ, τα μπεκερέλ και το χρόνο ημιζωής του καισίου-137. Την επόμενη φορά όλοι θα ξέρουν ότι πρέπει να μην πίνουν γάλα και να μην τρώνε λαχανικά, κρέας, τυρί, βούτυρο… Η τάξη δεν θα διασαλευθεί. Οι επιστήμονες θα προστρέξουν όπως έκαναν και τώρα για να εγκληματήσουν καθησυχάζοντας το κοινό. Θα μιλήσουν -όπως μίλησαν- τη γλώσσα του ψέματος, τη γλώσσα των αριθμών και των ποσοστών. Θα μιλήσουν ως επιστήμονες κι όχι ως άνθρωποι.

Θα μιλήσουν -όπως έκαναν- για το επιμέρους για να αποκρύψουν το όλο. Θα αναλύσουν το βιολογικό κύκλο της ραδιενέργειας, τη φύση της ακτινοβολίας, τη ραδιενέργεια στις πισίνες, την κοσμική ακτινοβολία ακριβώς για να κρύψουν ότι ίσως την επόμενη φορά να είναι πολύ αργά. Ωστόσο η τάξη δεν θα διασαλευθεί.

Η προοπτική της εξουσίας γίνεται φανερή: Οι μάχες θα δίνονται στα σούπερ μάρκετ για μια κούτα γάλα εβαπορέ, στα ατομικά καταφύγια για μια θέση στη φρίκη.

Όμως εκεί που ελλοχεύει ο κίνδυνος εκεί επίσης αναφύεται η σώζουσα ισχύς… (Χαίλντερλιν). Η αντιστροφή της προοπτικής έχει άλλα σχέδια: Οι μάχες να δοθούν στους δρόμους, τις πλατείες, τα εργοστάσια με έπαθλο τις κομμένες κεφαλές των ηγετών.

Μόνον η εξέγερση μας μπορεί να σώσει την ανθρωπότητα από τον πυρηνικό όλεθρο. Γίνε ενεργός για να μη γίνεις ραδιενεργός!

…Και από τα Εξάρχεια στο Τσερνομπίλ

Αυτό που για το κράτος αποτελούσε ενόχληση, η ευρύτητα της διάδοσης των αντιεξουσιαστικών ιδεών κυρίως σε στρώματα της νεολαίας, μετά το Τσερνομπίλ μπορούσε να μετατραπεί σε πραγματικό κίνδυνο. Η πιθανότητα να εισβάλει ο αναρχικός λόγος στην ημερήσια διάταξη, να διαδοθεί σε πλατιά κοινωνικά στρώματα και ν’ αποκτήσει βαθιές κοινωνικές ρίζες έγινε ορατή. Ήδη, η Α’ Πανελλαδική Συνάντηση Αναρχικών και Αντιεξουσιαστών, στην Πάτρα, κατέδειξε τις ρίζες που αποκτούν οι αναρχικές ιδέες μέσα στην ελληνική κοινωνία, την ταξική συγκρότηση και τη δυναμική της αναρχίας στη σημερινή Ελλάδα. Ούτε αυτό πέρασε απαρατήρητο από τους κρατικούς λακέδες.

Αυτά, σε συνδυασμό με τις βασικές αντιφάσεις της ελληνικής κοινωνίας που οξύνονται εκρηκτικά, έδωσαν το πράσινο φως για την πρωτοφανή κρατική κτηνωδία. Χωρίς προσχήματα απαγορεύονται οι αντιπυρηνικές συγκεντρώσεις των αναρχικών στα Προπύλαια, στις 9 Μαΐου, στις 23 Μαΐου και η πορεία με τις μηχανές στις 12 Μαΐου. Συλλήψεις και ξυλοδαρμοί εκατοντάδων ατόμων από τα γουρούνια της ΕΛΑΣ. Ωμή παραβίαση των στοιχειωδών ατομικών δικαιωμάτων: το δικαίωμα του συναθροίζεσθαι στην πράξη καταργείται, το πανεπιστημιακό άσυλο έχει κι αυτό καταργηθεί ξεπουλημένο από τους φοιτητές και τις παρατάξεις τους, οι αναρχικές ιδέες τίθενται σε απαγόρευση. Εκατοντάδες προληπτικές συλλήψεις, κακοποιήσεις στους δρόμους, βασανιστήρια μέσα στην Ασφάλεια (υπάρχουν αγγελίες στη Διεθνή Αμνηστία).

Στην πραγματικότητα υπάρχει άτυπη και σιωπηρή αναστολή άρθρων του Συντάγματος ενώ στα Εξάρχεια έχει κηρυχθεί, εξίσου άτυπα και σιωπηρά, ο στρατιωτικός νόμος: άνω των πέντε ατόμων συλλαμβάνονται προληπτικά.

Έτσι, αυτό που είχε διαφημιστεί ως πολεοδομική καταστολή (η αναδιάπλαση των Εξαρχείων) αποκτά και την αστυνομική της διάσταση.

Παράλληλα επιστρατεύονται οι οργανωτές του ψέματος. Η τηλεόραση στην εκπομπή Εδώ και Σήμερα μ’ ένα άθλιο ρεπορτάζ καμωμένο από ένα άθλιο δημοσιογραφικό υποκείμενο προσπαθεί με κολλάζ συνεντεύξεων να πείσει για την αναγκαιότητα της καταστολής. Εμφανίζει μικρά γυφτάκια που αφού τα προκαλεί μουτζώνουν και βρίζουν, όποιος απ’ τους ερωτώμενους εκφράζει διαφορετική άποψη για την κατάσταση της περιοχής καταγγέλεται από το δημοσιογράφο ως απολίτικος ή συμφεροντολόγος και έρχεται το αποκορύφωμα της προστυχιάς όταν εμφανίζει χαφιέδες και πρασινοφρουρούς με την πλάτη γυρισμένη στο φακό δήθεν σαν κατοίκους των Εξαρχείων που φοβούνται τους αναρχικούς.

Όμως δεν αρκούσε να φιμωθούν οι αναρχικοί σχετικά με το Τσερνομπίλ. Έπρεπε να προπαγανδιστεί και η κρατιστική εκδοχή του οικολογικού.

Την ίδια στιγμή που κατά δεκάδες ξυλοκοπούνται και σέρνονται στα κρατητήρια οι αντιπυρηνικοί διαδηλωτές, η τηλεόραση διαφήμιζε την εκδήλωση του ΠΑΚΟΕ και των δεξιών και τη συγκέντρωση-πορεία του ΑΚΕ [Αδέσμευτη(;) Κίνηση Ειρήνης], Οικολόγων και Αριστεριστών στα Προπύλαια, την Τρίτη 13 Μαΐου. Η συμμετοχή των αναρχικών και αντιεξουσιαστών σ’ αυτή -παρότι αυθόρμητη, χωρίς να υπάρξει κανένα κάλεσμα- υπήρξε εντυπωσιακή. Κατά περίεργο τρόπο η πορεία είχε προγραμματιστεί να… διασπαστεί. Το ΑΚΕ, προφανώς σε συνεννόηση με την αστυνομία, έδωσε… ραντεβού στους υπόλοιπους συνδιοργανωτές της πορείας στο Σύνταγμα. Το ΑΚΕ θα πήγαινε μέσω της οδού Κοραή ενώ οι υπόλοιποι θα περνούσαν από την Ομόνοια και θ’ ανέβαιναν τη Σταδίου. Όμως το δεύτερο κομμάτι της συγκέντρωσης δεν επρόκειτο να κάνει πορεία: Οι πολυάριθμες κλούβες στην οδό Σταδίου ήταν στραμμένες προς την Ομόνοια… Το οικολογικό έπρεπε να εμφανιστεί σαν ανώδυνη διαμαρτυρία των χαζοχαρούμενων με τα πορτοκαλιά μπλουζάκια ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ… Το σχέδιο των κρατιστών, από τον Αρκουδέα ως την αριστερά, εν μέρει πέτυχε. Πέτυχε γιατί οι καμμένες μπατσομοτοσυκλέτες και οι τραυματισμένοι μπάτσοι είχαν σαν αποτέλεσμα 39 συλλήψεις και 13 προφυλακισμένους συντρόφους. Αλλά, ταυτόχρονα, απέτυχε γιατί δεν πέρασε η κρατιστική εκδοχή του οικολογικού. Οι φλεγόμενες μοτοσυκλέτες θα θυμίζουν για πολύ καιρό τα λόγια ενός απ’ τους πρώτους οικολόγους, του Μάρεϊ Μπούκτσιν:

Η οικολογική δράση ή είναι επαναστατική δράση ή δεν είναι τίποτα. Η οικολογία ή θα αποκαλύπτει τις τοξικές κοινωνικές αιτίες και τις απάνθρωπες σχέσεις που δημιούργησαν έναν ολοκληρωτικά δηλητηριασμένο πλανήτη ή θα είναι ένα καλλυντικό του καπιταλισμού, μια θλιβερή επιστροφή στην παραδοσιακή πολιτική, στην ψηφοθηρία, στον ιδεολογικό σκοταδισμό.

ΠΟΛΙΤΕΣ, ΕΠΑΓΡΥΠΝΕΙΤΕ!

Οι μέρες που θα ‘ρθουν θα είναι ή μέρες φρίκης ή μέρες της αφυπνισμένης συνείδησης.


Δημοσίευση-Δακτυλογράφηση: Ιωάννα-Μαρία Μαραβελίδη

Πηγή: Αυτολεξεί.

Διάβασε το »

Έδρα στα Γιάννινα, διαχείριση στον Σκουφά

Newsteam 0 Comments

Έδρα στα Γιάννινα, διαχείριση στον Σκουφά. Έδρα του Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων Ηπείρου είναι τα Γιάννινα. Ωστόσο η ταμειακή εξυπηρέτηση του Συνδέσμου θα γίνεται από τον Δήμο Νικολάου Σκουφά!

 

 

Η σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Συνδέσμου και του Δήμου αποτελούν το μοναδικό θέμα της προγραμματισμένης για τη Μεγάλη Τετάρτη συνεδρίασης του ΔΣ που θα γίνει δια περιφοράς!!!

Για την κάλυψη της ανάγκης αυτής, ο Σύνδεσμος θα καταβάλλει στον Δήμο Σκουφά το ποσό των πέντε χιλιάδων ευρώ ετησίως!!!

Απορίας άξιον είναι αν έχει βρεθεί δήμος πιο κοντινός στην έδρα του Συνδέσμου για την συγκεκριμένη ενέργεια και μάλιστα με μικρότερο κόστος…

Διάβασε το »

Χατζηδάκης: Ο Απρίλιος θα είναι δύσκολος μήνας – Αδιάλειπτη η παροχή ενέργειας

Newsteam 0 Comments

Δεν πρέπει να εφησυχάσουμε ούτε λεπτό διότι τα δύσκολα είναι μπροστά. Φαίνεται ότι ολόκληρος ο Απρίλιος θα είναι δύσκολος μήνας, ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα το πρωί στον ρ/σ Σκάι 100,3.

Διαβεβαίωσε παράλληλα ότι θα έχουμε συνεχή και αδιάλειπτη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και υγρών καυσίμων. Είναι βασικό για να μείνει η δημόσια υγεία και η χώρα όρθια.

Σε ερώτηση για τα μέτρα στήριξης των καταναλωτών ρεύματος, ο υπουργός υπογράμμισε ότι εάν γίνει αναστολή πληρωμών στη ΔΕΗ και τους άλλους παρόχους ρεύματος, οι εταιρείες θα καταρρεύσουν. Αυτό είναι κάτι που θα είχε ευρύτερες επώδυνες συνέπειες.

Η ΔΕΗ και οι άλλοι συγκεντρώνουν τα δημοτικά τέλη. Το 50% των δημοτικών τελών, των χρημάτων που μπαίνουν στις τσέπες των δήμων, προέρχονται από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Εάν δεν πληρώνει ο κόσμος -και ξεκίνησε ήδη ένα κομμάτι κόσμου να μην πληρώνει λόγω της κρίσης- η ΔΕΗ δεν θα μπορεί να καταβάλει τα χρήματα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να μαζεύουν τα σκουπίδια. Δεν είναι απλό πράγμα. Ένας από τους λόγους για τον οποίο κάνουμε αυτό το μηχανισμό εγγυοδοσίας είναι για να έχουν οι ΔΕΗ και οι άλλοι ένα τράτο να μπορούν να καταβάλουν αυτά τα χρήματα και να μην την πατήσουμε και από πλευράς συλλογής απορριμμάτων. Πρόκειται για σύνθετη και δύσκολη άσκηση, υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

Τι λέει ο Κωστής Χατζηδάκης για τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας

Υπάρχουν ακόμα πιο αυστηρά μέτρα. Ο λόγος που δεν λαμβάνονται έχει να κάνει και με τις δημόσιες και ατομικές ελευθερίες. Αλλά έχει να κάνει και με την οικονομική δραστηριότητα. Όσο αυστηρότερος είσαι με τα θέματα της υγείας, τόσο περισσότερο επιβαρύνεις την οικονομία. Έχουμε επιλέξει συνειδητά να ρίξουμε το βάρος στην υγεία, διότι αν ξεχάσουμε την αξία της ανθρώπινης ζωής και μιλάμε μόνο οικονομίστικα τότε θα οδηγηθούμε εκεί που οδηγήθηκε και η Μεγάλη Βρετανία. Αν χρειαστεί λοιπόν να λάβουμε και αυστηρότερα μέτρα, θα τα λάβουμε.

Υπογράμμισε τέλος ότι η κυβέρνηση χειρίζεται το πρόβλημα αποτελεσματικά -σίγουρα πολύ πιο αποτελεσματικά από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις-, τόνισε ωστόσο την ανάγκη διεθνούς συνεργασίας και καλύτερου συντονισμού στην ΕΕ.

Πηγή: insider.gr

 

Διάβασε το »

Κείμενο μεταφοράς-απόδοσης της συζήτησης της Πανελλαδικής Συνάντησης για την Ενέργεια (+ηχητικά)

Newsteam 0 Comments

Στις 18-19 Γενάρη διεξήχθη στην Αθήνα η Πανελλαδική Συνάντηση για την Ενέργεια. Ένα διήμερο που διοργανώθηκε από τους ίδιους τους πολίτες, από οριζόντιες κινήσεις ανθρώπων που δραστηροποιούνται σε οικολογικά κινήματα και που σχετίζονται με το ζήτημα της ενέργειας. Στόχος τους: να βρεθεί ο κοινός τόπος. Παρακάτω δημοσιεύεται το πολύ σημαντικό υλικό που προέκυψε από τις συζητήσεις και τις εργασίες του διημέρου προς ελεύθερη μελέτη και αυτομόρφωση όλων μας:

Η ομάδα εργασίας, που είχε συγκροτηθεί για τον σκοπό αυτό, δημοσιοποίησε το συνοπτικό και κωδικοποιημένο κείμενο μεταφοράς-απόδοσης του περιεχομένου της συζήτησης στην πανελλαδική συνάντηση για την ενέργεια, καθώς και το πλήρες ηχητικό υλικό:

Το διήμερο 18-19/1/2020 πραγματοποιήθηκε η πανελλαδική συνάντηση φορέων και συλλογικοτήτων για την ενέργεια. Έγινε μια κοπιαστική προσπάθεια, ώστε ο πλούσιος διάλογος, που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της συνάντησης, να μεταφερθεί-αποδοθεί σε ένα ενιαίο κείμενο, στο οποίο έχει γίνει θεματική ταξινόμηση των διαφόρων απόψεων, ανεξάρτητα από το ποιοι/-ες τις εξέφρασαν.

Σήμερα δημοσιοποιούμε αυτό το κείμενο, με την ελπίδα ότι θα λειτουργήσει ενθαρρυντικά για τη σύγκλιση -το συντομότερο δυνατόν- μιας επόμενης πανελλαδικής συνάντησης, στην οποία θα επιχειρηθεί να γίνει το επόμενο βήμα:
– να μορφοποιηθεί ο συντονισμός μεταξύ των φορέων και των συλλογικοτήτων που μάχονται στα διάφορα μέτωπα της ενέργειας και
– να συγκεκριμενοποιηθεί μια ατζέντα κοινών δράσεων και παρεμβάσεων.


Download (PDF, 757KB)

Το πλήρες ηχογραφημένο υλικό της συνάντησης είναι αναρτημένο εδώ:

Το επόμενο βήμα είναι η μορφοποίηση μιας πιο σταθερής συνεργασίας ανάμεσα στις συλλογικότητες, μέσα από μια νέα πανελλαδική συνάντηση, που θα στηρίζεται σε κοινά συμφωνημένο πλαίσιο βασικών θέσεων, τρόπο επικοινωνίας-ανταλλαγής απόψεων και κοινές δράσεις. Η πρώτη συνάντηση δημιούργησε τις προϋποθέσεις, μένει να διανύσουμε τον υπόλοιπο δρόμο.

Η ομάδα εργασίας


Η εν λόγω μεγάλη πανελλαδική συνάντηση συλλογικοτήτων που δραστηριοποιούνται γύρω από ζητήματα της ενέργειας διοργανώθηκε με πρωτοβουλία των Άγραφα SOS, του Δικτύου Μεσοχώρα-Αχελώος SOS και της Πρωτοβουλίας Αθήνας ενάντια στις εξορύξεις Υ/Α.

Το σύνολο των υλικών της συνάντησης φιλοξενείται στη διεύθυνση: https://meeting4energy.blogspot.com

Πηγή: Αυτολεξεί.

Διάβασε το »