Ειδήσεις για ΕΘΙΜΑ - Spoiler και νέα

Τα πιο περίεργα πασχαλινά έθιμα της χώρα μας

Newsteam 0 Comments

Tα πιο παράξενα έθιμα του Πάσχα στην Ελλάδα που μας κάνουν να αναρωτιόμαστε για την ανθρώπινη εφευρετικότητα  Στο εθιμοτυπικό του Ορθόδοξου Ελληνικού Πάσχα έχουν ενσωματωθεί πολλά λαϊκά έθιμα, μα και πανάρχαιες παγανιστικές λατρευτικές συνήθειες. «Αυγομαχίες» Στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Καστανούσα Κερκίνης, στην κοινότητα Κρηνίδων του δήμου Καβάλας, στο Θρυλόριο του Νομού Ροδόπης, στο Μυλοπόταμο της Δράμας και στον Άνω Άγιο Ιωάννη στην Πιερία, οι κάτοικοι αυτών των περιοχών εφοπλίζονται με τριάντα κόκκινα αυγά ο καθένας και ξεκινάνε οι «Αυγομαχίες». Νικητής αναδεικνύεται αυτός που στο τέλος της μάχης θα έχει μείνει με τα λιγότερα σπασμένα αυγά. «Χορός της βροχής» στα Καλύβια Λιμεναριών της Θάσου που έχει τις ρίζες του στους χορούς του διονυσιακού κύκλου και είναι μία επίκληση για ανοιξιάτικη βροχή. Σύμφωνα με το έθιμο οι κάτοικοι πιάνουν το χορό την Τρίτη ημέρα του Πάσχα και συνοδεύεται από παραδοσιακούς χορούς και κρέας με ρύζι που μαγειρεύεται σε τσουκάλια και μοιράζεται στον κόσμο. Από τα πιο παλιά έθιμα είναι τα «Μαζίδια» που επιβιώνει μέχρι σήμερα στο Δημοτικό Διαμέρισμα Ελευθερών , δυτικά του Νομού Καβάλας. Ο κόσμος μεταφέρει σε πομπή τα εικονίσματα από τη βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Ταξιάρχη στο εξωκλήσι των Αγίων Ραφαήλ, Ειρήνης και Νικολάου όπου τελούν αρτοκλασία και αγιασμό με σκοπό να ευλογηθεί η καλλιεργητική περίοδος που ξεκινάει. Το έθιμο ολοκληρώνεται αφού επιστρέψουν τις εικόνες πίσω στην εκκλησία, με χορούς και σπιτικά φαγητά στην πλατεία του οικισμού. Στην Πάτμο υπάρχει το έθιμο του «Νιπτήρα» που τον στολίζουν με βάγιες και ανοιξιάτικα λουλούδια, την Μεγάλη Πέμπτη γίνεται αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου σε κεντρική πλατεία της Χώρας ενώ την Κυριακή του Πάσχα γίνεται η δεύτερη Ανάσταση στο Μοναστήρι της Πάτμου, κατά την οποία το Αναστάσιμο Ευαγγέλιο διαβάζεται σε 7 γλώσσες…

Διάβασε το »

Μεγάλη Παρασκευή: Τα έθιμα και οι παραδόσεις του λαού

Newsteam 0 Comments

Μεγάλη Παρασκευή ημέρα λύπης. To υψηλό θεολογικό της μήνυμα μας φέρνει  μπροστά στο μυστήριο του θανάτου. Η ημέρα αυτή όμως εμπλουτίζει  και τον λαϊκό μας πολιτισμό μέσα από τα έθιμα και τις παραδόσεις του λαού μας. Του Κώστα Παππά Η ημέρα που  το μοιρολόι συναντά  τον σεβασμό που τρέφουμε προς τους νεκρούς βιώνεται σήμερα από όλους.  Ο λαός ζει με κατάνυξη το θείο δράμα. Σε όλη την Ελλάδα το νόημα της Μ. Παρασκευής  αναπαρίσταται μέσα από διάφορα δρώμενα και έθιμα που έχουν ως βασικό άξονα τα θεολογικά νοήματα της. Στα χωριά της Πυλίας, την Μεγάλη Παρασκευή, πίνουν ξίδι και καπνιά για να δείξουν την αγάπη τους στο Χριστό, που τον πότισαν ξύδι. Στην Κρήτη, τη Μεγάλη Παρασκευή, τρώνε νερόβραστα φαγητά με ξύδι, σαλιγκάρια βραστά, των οποίων το ζουμί μοιάζει με ξύδι. Στην Κορώνη, ούτε φωτιά ανάβουν, ούτε μαγειρεύουν, ούτε μπουκιά βάζουν στο στόμα τους. Κάποιοι βάζουν σε ένα ποτήρι ξύδι, ρίχνουν μέσα και λίγη αράχνη και πίνουν τρεις γουλιές γιατί έτσι πότισαν και το Χριστό. Όταν κατά το μεσημέρι, γίνει η Αποκαθήλωση και εκτεθεί σε προσκύνημα η χρυσοΰφαντη παράσταση του νεκρού Ιησού, πάνω σε φορητό κουβούκλιο, τότε αρχίζει ο στολισμός του Επιταφίου. Το στολισμό κάνουν τα κορίτσια της ενορίας, με άνθη της άνοιξης: βιολέτες, μενεξέδες, τριαντάφυλλα, λεμονανθοί. Όλα τα λουλούδια πλέκονται σε στεφάνια και γιρλάντες και ο Επιτάφιος γίνεται όλος μια κορόνα από άνθη. Σε πολλούς τόπους, τα κορίτσια ενώ στολίζουν τον Επιτάφιο, ψάλλουν το μοιρολόγι της Παναγίας, μεγάλο θρησκευτικό τραγούδι που ιστορεί τη σταύρωση του Ιησού και εκφράζει τον πόνο της Αγίας του Μητέρας. Και αμέσως αρχίζει η συρροή του κόσμου και το προσκύνημα του Επιταφίου. Παρθένες με κάνιστρα γεμάτα λεμονόφυλλα, ή τριαντάφυλλα στέκονται κοντά του και ραίνουν με…

Διάβασε το »

Κυριακή των Βαΐων: Το νόημα και τα έθιμα της ημέρας

Newsteam 0 Comments

Σήμερα η Εκκλησία τιμά την θριαμβευτική είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα ” καθήμενος επί πόλου όνου”. Από την ημέρα αυτή αρχίζει ουσιαστικά η Μεγάλη Εβδομάδα. Οι Ιουδαίοι υποδέχθηκαν τον Ιησού “μετά Βαΐων και κλάδων” φωνάζοντας “«Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου». Του Κώστα Παππά Σε ανάμνηση αυτού  του γεγονότος το πρωί της ημέρας αυτής στους ναούς μοιράζονται φύλα δάφνης (βάγιες). Άλλωστε  από την ημέρα αυτή καθιερώθηκε και η γνωστή φράση: “τον υποδέχθηκαν μετά βαΐων και κλάδων”, που σημαίνει ότι σε κάποιον επιφυλάχθηκε ενθουσιώδης υποδοχή. Το βράδυ στις εκκλησίες ψάλλεται κατ’ οικονομίαν ο όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας, όπου τιμάται ο Ιωσήφ ο Πάγκαλος και γίνεται αναφορά στο γεγονός της ξηρανθείσης συκής. Έθιμα της ημέρας Πολλά είναι και τα έθιμα που τηρούνται για τη σημερινή ημέρα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Στο χωριό Πετροκέρασα Χαλκιδικής φιλοξενείται κάθε χρόνο (τουλάχιστον από το 1768) τμήμα του Τιμίου Σταυρού που έρχεται από τη Μονή Ξηροποτάμου του Αγίου Όρους. Το Τίμιο Ξύλο φυλάσσεται στην εκκλησία του Προφήτη Ηλία την Κυριακή των Βαΐων και τη Μεγάλη Δευτέρα, προσελκύοντας πλήθος πιστών. Το έθιμο γίνεται σε ανάμνηση της σωτηρίας του χωριού από θανατηφόρα αρρώστια, πιθανώς πανώλη. Την Κυριακή των Βαΐων, στην Κέρκυρα, γίνεται η μεγάλη λιτανεία του σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνα με τη συνοδεία των φιλαρμονικών της πόλης, σε ανάμνηση της απαλλαγής του νησιού από τη φοβερή πανώλη που το 1629 χτύπησε αλύπητα τους Κερκυραίους. Στα βάγια, που μοιράζονται στην εκκλησία, ο λαός αποδίδει μεγάλη δύναμη, γι’ αυτό τα φυλάσσει στο εικονοστάσι του σπιτιού ως πρόχειρο μέσο κατά της βασκανίας. Την ημέρα αυτή συνηθίζονται τα βαγιοχτυπήματα, να χτυπά δηλαδή ο ένας τον άλλο με βάγια, στη βάση της αρχέγονης αντίληψης για τη μετάδοση με τον τρόπο αυτό της…

Διάβασε το »

Τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας – Γιατί τρώμε λαγάνα

Newsteam 0 Comments

Τα έθιμα και η ιστορία της Καθαράς Δευτέρας  Η Καθαρά Δευτέρα αποτελεί το τέλος της Αποκριάς και σηματοδοτεί την αγνότητα καθώς είναι η πρώτη μέρα της Σαρακοστής δηλαδή της μεγάλης νηστείας του Πάσχα που διαρκεί 40 μέρες όσες και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο. Από παλιά, η Καθαρά Δευτέρα πέρασε στη συνείδηση του λαού σαν μέρα καθαρμού. Οι βυζαντινοί την Καθαρά Δευτέρα την ονόμαζαν Απόθεση-Απόδοση και τελούσαν δρώμενα. Τραγουδούσαν σχετικά άσματα, από τα οποία έχουν σωθεί μικρά μέρη μέχρι στις μέρες μας. Τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας Ο βλάχικος γάμος της Θήβας, πανάρχαιο έθιμο που πραγματοποιείται παραδοσιακά με το ξύρισμα του γαμπρού και το στόλισμα της νύφης, η οποία στη πραγματικότητα είναι άνδρας. Το έθιμο του Αγά –με ρίζες στην Τουρκοκρατία– αναβιώνει στα Μεστά και στους Ολύμπους της Χίου. Ο Αγάς, αυστηρός δικαστής, δικάζει και καταδικάζει με χιούμορ και πειράγματα τους θεατές του εθίμου. Στην Αλεξανδρούπολη, ένας κάτοικος μεταμφιέζεται σε Μπέη και περιδιαβαίνει την πόλη μοιράζοντας ευχές για το καλό. Στο Λαϊκό Δικαστήριο Ανήθικων Πράξεων στην Κάρπαθο ανταλλάσσονται απρεπείς χειρονομίες μεταξύ των θεατών, και γι’ αυτό οδηγούνται στο «δικαστήριο» από τους Τζαφιέδες (χωροφύλακες), προς απονομή δικαιοσύνης από τους σεβάσμιους του νησιού. Το έθιμο του αλευρομουτζουρώματος συναντάμε στο Γαλαξίδι, με τους καρναβαλιστές να χορεύουν κυκλωτούς χορούς αλευρωμένοι και μουτζουρωμένοι! Του Κουτρούλη ο Γάμος στη Μεθώνη –η αναβίωση ενός πραγματικού γάμου που άφησε εποχή κατά τον 14ο αιώνα– συντελείται κάθε Καθαροδευτέρα με έντονη σατυρική διάθεση και πειράγματα για τη νύφη. Το έθιμο του Αχυρένιου Γληγοράκη στη Βόνιτσα, όπου ένας αχυρένιος ψαράς δεμένος σε γάιδαρο γυρνάει σε όλο το χωριό για να καταλήξει σε μια φλεγόμενη βάρκα ανοιχτά της θάλασσας. Λαγάνα  Η ιστορία της λαγάνας ξεκινάει από την αρχαιότητα και φτάνει…

Διάβασε το »